nieuws
kalender
groepen

Archief

facebookTwitterYoutubeFlickr

Thema’s

Zo vrij als een vogel

Na de voorjaarsvakantie zijn we gestart met het thema ‘Zo vrij als een vogel’. Ook dit thema zijn we begonnen met startactiviteiten. Eerst moesten we een lijst maken van alle dingen die we hadden gedaan in de vakantie. Wat moesten we? Wat mochten we? Daarna hebben we zelf ervaren hoe voelt als je niet in vrijheid kan leven. De juf had iedereen een nummer gegeven. We mochten niet onze namen gebruiken. Dat was heel gek en onpersoonlijk. ’s Middag gaf de juf een paar kinderen een gele ster. De hele klas mocht zelf weten wat ze wilden gaan doen, maar de kinderen met een ster moesten lastige en saaie klusjes gaan doen. Later hebben we met elkaar besproken hoe het voelt om geen vrijheid te hebben. Ook hebben we het gehad over de verschillen tussen mensen en hoe je hiermee om moet gaan.

Deze diashow vereist JavaScript.

Ook hebben we tijdens het thema nagedacht over de hongersnood in Afrika. We hebben ontdekt dat vrijheid niet alleen te maken heeft met vrede en oorlog, maar ook met rijkdom en armoede. Meester Thije gaf ons de opdracht om een oplossing te bedenken voor de hongernood. In groepjes hebben we toen airdrops ontworpen. Ieder groepje kreeg een ei om te verstoppen in de airdrop. Toen deze af waren hebben we ze vanaf de glijbaan op het schoolplein laten vallen. We moesten ervoor zorgen dat het eieren heel bleven en de airdrops op de goede plaats landden. Het was een groot succes!

Tijdens het thema hebben we met elkaar nagedacht over de kwestie ‘Over 10 jaar leeft iedereen in vrijheid’. We hebben onderzoek gedaan, onderzoeksverslagen geschreven en tijdlijnen gemaakt. We hebben ontdekt dat er in de geschiedenis altijd wel oorlogen zijn geweest, maar dat er gelukkig ook veel momenten waren van vrede.

Deze diashow vereist JavaScript.

De afsluiting van het thema was de expositie. Iedereen heeft voor de expositie een kunstobject gemaakt. Groep 7 is bij ons komen kijken, dat was erg leuk!

Deze diashow vereist JavaScript.

De afsluiting van het thema!

Op woensdag 22 februari hebben we het thema ‘Eerste hulp bij een gezond lijf’ afgesloten met een lijfshow over gezond vs ongezond. De kinderen hebben de lijfshow zelf bedacht en uitgewerkt. Het was een groot succes!! Wat fijn dat onze lijfshow zoveel bezoekers had, bedankt!!!

Deze diashow vereist JavaScript.

De lijfshow

Wat we gaan doen? We gaan in 4 groepjes ouders en kinderen een rondleiding geven. We hebben dus 4 groepjes en dat is in het speellokaal, het kinderrestaurant, in de klas en buiten op het schoolplein. In het speellokaal gaan we een stellingenspel doen over een gezond lijf. In het kinderrestaurant gaan we eten maken, oftewel gezonde snacks, hapjes of traktaties. In de klas gaan we info geven aan onze ouders over ons onderzoek/onderzoeksverslagen. En buiten op het schoolplein gaan we gezonde spelletjes doen en bewegen enzo.

Groetjes van Anniek

We willen als afsluiting een rondleiding geven. We gaan langs verschillende plekken om daar een demonstratie te geven. In de klas vertellen we info, in het speellokaal doen we een stellingenspel, buiten doen we sport en in het kinderrestaurant gezond eten. De lijfshow is op woensdag 22 februari om 11.00 uur tot 11.45 uur. Als je wilt komen moet je, je wel opgeven.

Groetjes van Camille

Deze diashow vereist JavaScript.

Bezoek aan de dokter

Wij zijn naar de praktijk geweest van de moeder van Sophie. We konden kiezen tussen 3 workshops. Die workshops waren: verslavingen, ziektes en je lijf. Je mocht er 2 kiezen. Bij de workshop ‘Ziektes’ was er de moeder de Sophie, de dokter. Bij ‘Verslavingen’ was er een psycholoog en bij ‘Je lijf’ was er een doktersassistente. Het was heel leuk en interessant! Aan het einde van de ochtend gingen we met elkaar lunchen.

Groetjes van Romy en Aukje

Wij zijn bij de moeder van Sophie op bezoek geweest, want zij heeft een dokterspraktijk. Wij hebben daar verschillende dingen over het lijf, verslavingen en ziektes geleerd. Na afloop hebben we een gezonde lunch gekregen. Broodjes met beleg en boter. En komkommer, appel en andere gezonde dingen. Ik heb wat geleerd over een gat in je trommelvlies. En we hebben met hulp van een ding in je oor, je trommelvlies gezien. Het was heel leuk.

Groetjes Kyra.

Deze diashow vereist JavaScript.

Bezoek van de verloskundige

De moeder van Jurrian kwam in onze klas en kwam vertellen over haar werk in een ziekenhuis. Ze had een quiz over baby´s  bijvoorbeeld hoe lang een baby in de buik van haar moeder zit en over andere dingen. Ze had het ook over een doppler, dat is een apparaat dat  luistert naar het hartje van een baby. Het was een leuke quiz.

Groetjes van Myshaila

De moeder van Jurrian werkt in een ziekenhuis. Zij kwam bij ons in de klas en had een quiz over de bevalling van een baby. Ze liet ons zien wat je allemaal nodig hebt als de baby uit de buik moet komen. Bij elke vraag van de quiz ging ze wat over vertellen. Als zij klaar was met vertellen mocht je vragen stellen. En toen alles klaar was hadden we super veel geleerd. En we gaven haar een super grote snoeppot.  

Groetjes van Anthe

Ons thema is ‘Eerste hulp bij een gezond lijf’!’ Daarom kwam de moeder van Jurrian op bezoek, omdat zij een verloskundige is. We hebben een quiz gedaan, over allemaal dingen die een verloskundige gebruikt en doet bij een zwangere vrouw en de baby. We hadden van te voren vragen gemaakt en die vragen mochten we stellen. Uiteindelijk hebben we een pot snoep gegeven met een kaart erbij om haar te bedanken.

Gemaakt door: Zoë en Noa.

De tijdlijn over ziektes

Wij gingen in ons groepje over ziektes een tijdlijn maken. Wij gingen eerst onderzoek doen naar verschillende onderzoeksvragen over ziektes. We hadden antwoord op onze vragen gevonden. Wij hebben die informatie verwerkt in de tijdlijn. Er waren tien verschillende tijdvakken. We zochten alle informatie op en gingen die opschrijven. We hebben er ook tekeningetjes bij gemaakt voor de duidelijkheid. We hebben opgezocht wat voor ziektes er vroeger waren en wat voor dokters. We hebben ook gekeken welke methodes ze gebruikten en welke medicijnen. Wij hebben veel informatie gevonden en we zijn trots op onze tijdlijn.

Groetjes van Sophie en Jeske

Deze diashow vereist JavaScript.

Onderzoek doen

Met het onderzoek doen moesten we allemaal verschillende soorten onderzoek doen. We moesten experimenteel, praktijk en bronnenonderzoek doen. We moesten in groepjes over verschillende onderwerpen onderzoeken. De onderwerpen waren het lijf, verslavingen, gezond vs ongezond en ziektes.

Groetjes van Rosalie en Esmée

Deze diashow vereist JavaScript.

Eerste hulp bij een gezond lijf!

Na de kerstvakantie zijn we gestart met het derde thema. Het nieuwe thema heet: ‘Eerste hulp bij een gezond lijf!’ De eerste startactiviteiten hebben we achter de rug. Zo hebben we een tekst geschreven over onze eigen gezondheid. Ook hebben we met elkaar gesproken over gezonde en ongezonde voeding. In de klas staan veel interessante en mooi boeken over het menselijk lichaam.

Op maandag 16 januari waren er in de klas 2 hoeken gemaakt. Een hoek van gezonde traktaties en een hoek met ongezonde traktaties. We moesten kiezen uit welke hoek we iets lekkers wilden halen. Daarna hebben we met elkaar gesproken over de kwestie ‘Ongezond leven is geen keuze’

De onderzoeksvragen zijn bedacht en we zijn gestart met onderzoeken. We hebben al een idee voor ons eindproduct. We gaan ‘Gezond vs ongezond, de lijfshow’ maken. We willen ouders en andere genodigden graag vertellen hoe je gezond moet leven.

Zapp jij of zapp ik?

Na de herfstvakantie zijn we in groep 8 gestart met het nieuwe thema. Het thema gaat over de televisie. In het begin hebben we een tekst geschreven over onze favoriete tv programma’s. Ook hebben we met elkaar gediscussieerd over de volgende stelling: ‘Kinderen onder de 12 jaar mogen maar een half uur per dag tv kijken.’

We gaan een eigen tv programma maken. Het programma heet ‘De alles in 1 show!’ We zijn al druk bezig met het bedenken en het filmen van ons programma. We hebben een echte opnameleider en ieder item van ons programma heeft een eigen regisseur. Iedere week wordt er een vergadering gepland waarin de opnameleider en de regisseurs vertellen wat ze aan het doen zijn.

De vergadering met de opnameleider en de regisseurs!

De vergadering met de opnameleider en de regisseurs!

Het eerste programma is al opgenomen. Hieronder een paar foto’s van het programma ‘Heel holland smikkelt!’

Deze diashow vereist JavaScript.

Het thema hebben afgesloten met een première. Met heerlijke popcorn en lekkere snoepjes hebben we gekeken naar ons tv programma ‘De Alles in één show’.

De afsluiting van het thema

Op woensdag 12 oktober hebben we het thema ‘Wat heb jij nou aan?’ afgesloten. Het was een groot succes en we hebben heel veel gasten in ons atelier ontvangen. Op de catwalk hebben we onze kleding geshowd.

Deze diashow vereist JavaScript.

Het atelier

In het atelier wordt er hard gewerkt! We hebben zelf een paspop en een kledingrek in de klas. Op woensdag 12 oktober is het atelier geopend. We showen dan onze zelfgemaakte kleding, komt u ook?

Deze diashow vereist JavaScript.

‘Wat heb jij nou aan?’

In de klas werken we aan het thema ‘‘Wat heb jij nou aan?’’ als afsluiting maken we ons eigen mode atelier, dan gaan we allemaal onze eigen kleding maken. Aan het begin van ons thema moesten we onze eigen badkleding meenemen. Toen hebben we verteld wat we mooi vinden aan onze badkleding en waarom we deze hebben uitgekozen. Ook moesten we met twee verschillende schoenen naar school komen. Ik dacht dat het voor het thema was maar het was een grap. Daarna hebben we het met elkaar gehad over de boerkini.

Veel liefs,

Anniek

 

Contact

contact

CBS De Regenboog
Reijerweg 60
2983 AT Ridderkerk
Tel: 0180 - 48 61 11
info_regenboog
@pcpobr.nl

Kalendar

juni 2017

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30