Uit de kunst!

mei t/m juli 2018

Na de meivakantie kregen we meteen een schilderes (alias juf Corrie) bij ons op bezoek in de klas. De schilderes had de opdracht gekregen om een schilderij te maken voor onze klas. Maar ja wat moest het eigenlijk worden: een kikker of toch een zee met strand-schilderij? En welk verftechniek vinden wij mooi? Klodders verf, streepjes of juist stipjes? De schilderes had nog teveel vragen en vandaar dat ze een nog geheel wit doek aan ons presenteerde. De komende tijd gaan we inspiratie op doen, ons verdiepen in schilders/schilderijen en verftechnieken. En wachten we nog af wat er op het witte doek zal verschijnen.

Deze diashow vereist JavaScript.

En wat weten wij al over de schilder/schilderes? Dat schrijven we op ons woordveld en we praten er met elkaar over.

Aan het werk in ons atelier als Rembrandt of als Mondriaan:

Deze diashow vereist JavaScript.

En vandaag (wo 20 juni) mochten we zelf een levende Mondriaan maken! We kwamen in de kleuren van Mondriaan: rood, blauw, geel, wit en zwart op school. Op een groot spandoek mochten we gaan liggen in een vak met dezelfde kleur. Het was erg leuk en hier ziet u het resultaat:

De opening van ons museum!!

Het was een groot succes. Door onze trotse gidsen werden de bezoekers rondgeleid!

Deze diashow vereist JavaScript.

 

“Ridders en kastelen!”

maart t/m april 2018

De juf kwam met een heel grote tas binnen. Hij was ook heel zwaar…..wat zou daar toch inzitten? Nieuwsgierig geworden gingen we in de kring naar de inhoud kijken……een heleboel boeken! Maar waarover? Al snel werd ons nieuwe thema bekend: Ridders en kastelen! We hebben in de boekenkring een boek gepakt en bekeken. In 2-tallen gingen we gericht in de boeken kijken en er over vertellen. Op de interessante, mooiste bladzijde werd een plakbriefje geplakt. Op dat plakbriefje een woord geschreven, waar in de kring dan weer over verteld werd. Kortom: we duiken de wereld in van ridders en kastelen!

Deze diashow vereist JavaScript.

Al snel aan de slag met het maken van onze spelhoek: Ons kasteel! En er ontstaan vragen, zoals “Hoe heten die ‘ribbels’ op de muren (kantelen)? en hoe gingen ze naar het toilet in de middeleeuwen?”

Deze diashow vereist JavaScript.

Spelen in ons kasteel als jonkvrouw, ridder, troubadour, nar, bediende, rentmeester of een echte draak:

Deze diashow vereist JavaScript.

En we delen informatie met elkaar. We lezen leesteksten over ons thema en vertellen aan elkaar de belangrijkste dingen. Dit kunnen we mooi weer gebruiken in ons spel!

“The castle song” and “The royal family finger song”

Zoals u misschien gehoord heeft, zingen we ook met elkaar in het Engels. Daarbij leren we spelenderwijs Engelse woorden, zoals: the king, the queen, the princess, the prince, the castle, the crown, the thrown etc.

Afsluiting van ons thema:

Met een spelcircuit rondom “ridders en kastelen” hebben we ons thema afgesloten. Aan het eind werd iedereen ook met de ridderslag tot een echte ridder geslagen. Daarbij kregen we ook allemaal een ridderdiploma uitgereikt!

Deze diashow vereist JavaScript.

 

“Kleding: Hip met stip”

jan. t/m feb. 2018

We zijn van start gegaan met een heuse modeshow! De juffen zijn de catwalk opgegaan met hun winterjas. Daarna mochten wij onze winterjassen mee naar de klas nemen. We hebben onze jassen nauwkeurig bekeken. Hoe ziet je jas er precies uit? Heb je knopen of een rits? Zit er een capuchon aan? Van welke stof is je jas gemaakt? Wat zijn wasvoorschriften? Nadat we eerst aan elkaar verteld hebben over onze jas, gingen we onze jas beschrijven. Natuurlijk willen we dan ook onze eigen jas gaan showen in de klas en mag een ander voorlezen wat je over je eigen jas hebt geschreven. En er komen al ideeën om een kledingwinkel in de klas te maken!

Deze diashow vereist JavaScript.

En als snel mochten we op bezoek bij de kledingwinkel Chintz Mode. Dat was echt heel leerzaam en leuk! Wat doet een verkoper allemaal en wat doet een klant? We hebben het helemaal mogen uitspelen.

Deze diashow vereist JavaScript.

Op woensdag 7 feb. mochten we van onze eigen gemaakte patronen een kledingstuk naaien. Dit hebben we met hulp achter de naaimachine mogen doen. Dat was een heel leuke en leerzame ervaring! Natuurlijk willen we onze kleding ook nog gaan showen!

Deze diashow vereist JavaScript.

en wat een top afsluiting was de modeshow!

Sweet sweet candy!

okt. t/m dec. 2017

Zoet, zoet snoepje…….de tijd van Sinterklaas, Kerst en Oud & Nieuw komt eraan. De tijd waarbij er veel lekkernijen worden gegeten. In de klas gaan we hierover werken. We gaan met elkaar verschillende hoeken opzetten rondom ons thema: het onderzoekslaboratorium/proeverij, de snoepwinkel, de snoepfabriek, de leeshoek en de verteltafel.

In onze vragenboom hangen zelfs al een paar vragen, zoals: “Waarom is snoepen niet goed voor je?” “Hoe komt het dat een appel na een pepermuntje niet lekker smaakt?” “Is alles wat bitter smaakt giftig?”

Met elkaar hebben we 4 verschillende soorten snoep geproefd, onderzocht en beschreven: “Smaakt het zoet, zuur, zout of bitter?”

Deze diashow vereist JavaScript.

Ook zijn we aan de slag gegaan met het knutselen van snoep voor in onze snoepwinkel!

Deze diashow vereist JavaScript.

28/29/30 nov. 2017: Wat hebben we genoten van ons echt zelfgemaakte snoep. Natuurlijk hebben we er ook heerlijk van gesmuld!

Deze diashow vereist JavaScript.

 

 

Het donckse bos  

Wij mochten deelnemen aan een aanAfbeeldingsresultaat voor donckse bostal leuke educatieve activiteiten in ’t Donckse Bos op 29 september, georganiseerd door Stichting Het Huys ten Donck speciaal voor schoolgroepen.

Het thema was gericht  op “De Oogst” van het seizoen. Het was vooral gericht op wat de flora & fauna in ’t Bos in die periode ‘oogsten’. Zo hadden we een leerzame speurtocht door het bos. En er was een imker, die ons van alles over bijen vertelde. En we mochten zelf aan de slag. We hebben allemaal  een tasje versierd met herfstbladeren of honingraat.

Deze diashow vereist JavaScript.

 

“Het leescafé!”

augustus t/m oktober 2017

Al snel vonden we een versierde doos in de klas. Nieuwsgierig keken we erin! Er zaten allerlei verschillende soorten boeken in. Ook had de juf een foto mee, waarop te zien was dat de juf ergens aan het lezen was met een sapje en een koek. Waar kon dit toch zijn? Na ons bezoek aan de bibliotheek in het wijkcentrum, waarbij ook een gelegenheid is om wat te drinken, kwamen we op het idee van een leescafé! We willen een eigen leescafé in de klas! Wat hebben we nodig en hoe moet ons leescafé er uitzien? Kortom we gaan hard aan het werk en leren hierbij heel wat letters en woorden.

Deze diashow vereist JavaScript.

En nu zoeken we boeken uit in ons leescafé, waarbij we een leespas gebruiken. De biebmeester/juf houdt alles bij en geeft boekentips! Ook wordt er voor een drankje of een fruit/koek van de week gezorgd en is het genieten in ons leescafé! En zijn we klaar met lezen, dan wordt de rekening nog opgemaakt voor het drankje en de versnapering.

Deze diashow vereist JavaScript.