Afsluiting thema ‘Dierenmanieren’

Wat een ontzettend leuk thema is dit geweest! We hebben er enorm veel van geleerd. We weten nu wat gewervelde- en ongewervelde dieren zijn en we kunnen de kenmerken opnoemen van de zoogdieren, reptielen, vogels, amfibieën en vissen. Er ging een wereld voor ons open. De kinderen hebben onderzoek gedaan naar een dier wat ze zelf gekozen hadden. Informatie is opgezocht in boeken, op het internet en filmpjes van klokhuis. Bij de filmpjes moet je dan ook trefwoorden opschrijven zodat je er later iets mee kunt voor het schrijven van je tekst. Dat is best lastig , want het filmpje gaat door en jij bent aan het schrijven! Lastig hoor! Dit alles heeft geresulteerd in een heus dierenmuseum. De dieren waar we onderzoek naar hebben gedaan hebben we ook geknutseld en in hun omgeving geplaatst. Zo ontstonden er verschillende gebieden, van heel warm naar heel koud. Dinsdagmiddag werd het museum geopend en wat was het een gezellige drukte. De ouders, opa’s en oma’s, tantes en ooms konden luisteren naar onze presentaties over ons dier. Wat konden we hen veel vertellen! Echt, de juf is super trots op jullie, want jullie hebben het echt heel goed gedaan! In het speellokaal kon er nog gekeken worden naar de poppenkast! De dialogen die we geschreven hadden tussen twee dieren werden hier uitgespeeld. Dat was ook leuk om te doen! Bij de ingang van het dierenmuseum kregen de bezoekers een speurtocht die ze ook weer mochten inleveren. Degenen met alle goede antwoorden kon een medaille winnen. Vanmorgen hebben de kinderen de speurtochten nagekeken. Heel veel mensen hadden de speurtocht goed ingevuld. Er zijn 3 prijzen. De eerste prijs is voor de papa van Jesse, de 2e prijs is voor de oma van Femme en de 3e prijs is voor de mama van Liam. Van harte gefeliciteerd met jullie prijs! Als het goed is hebben jullie de medaille al ontvangen. We kunnen terugkijken op een hele gezellige en geslaagde middag.

Voordat het museum geopend werd zijn we nog naar een optreden in het theater geweest. Daar lieten de kinderen van de blokfluitles horen wat ze geleerd hadden. Wat klonk dat mooi en wat deden ze het goed. Dus als je zin hebt om ook blokfluit te leren spelen, geef je dan op!

We krijgen gauw vakantie. Heel veel plezier allemaal en geniet van je vakantie!

Deze diashow vereist JavaScript.

 

 

 

 

 

 

Koningsspelen en het meester en juffenfeest!

 

Wat een geslaagde dag was het gisteren! Het begon al met het samen zingen van Fitlala en het Regenbooglied met alle groepen op het schoolplein. Een aantal meiden en één jongen hebben bij Fitlala het dansje voorgedaan op het bordes. Wat ging dat ontzettend goed! Jullie hebben het supergoed gedaan!

Daarna zijn we naar de klas gegaan en wat is de juf ontzettend verwend door jullie! Ik ben er nog stil van! Allemaal nog een keer heel erg bedankt! We hebben al een heerlijk kopje thee gedronken en van de chocola gesnoept. De bonnen ga ik echt gebruiken. Dus als jullie mij een keertje bij Bregje of Nikki zien zitten , dan geniet ik heerlijk van een maaltijd of een ijsje van de bon die jullie mij gegeven hebben. Voor de boekenbon ga ik ook een lekker dik boek kopen voor in de vakantie! Ook kwam er hele grote Regenboogtaart de klas binnen. Deze was voor alle juffen en meesters! Heerlijk hoor, mmmmmmm!

We zijn met ons allen naar de speeltuin ‘Het Tegelpad’ geweest. Waar we heerlijk in de zon konden spelen en ook wel eens de schaduw opzochten. Om 12.30 uur waren we weer terug op school en hebben we lekker geluncht. Nog een paar spelletje gedaan, begonnen aan een kleurplaat van Vos en Haas waar we misschien wel iets mee kunnen winnen en een echte quiz over het Koningshuis. Wat was het spannend! De punten zaten allemaal wel heel dicht bij elkaar. Uiteindelijk hadden 2 groepen hetzelfde aantal punten dus was het gelijk spel.

We kunnen wel zeggen dat we een hele gezellige, zonnige en kleurrijke dag hebben gehad!

Hieronder een impressie met foto’s van deze dag!

 

 

Afsluiting thema ‘Olympische winterspelen’

 

Ons thema hebben we afgesloten met een huldiging in ons Holland Rainbow House! Heeft u er nog een kijkje genomen? Al onze teksten over de verschillende sporten hingen er en ook waren er mooie kunstwerken te bezichtigen. Zelfs onze mascotte stond er! Het is een heel gezellig house geworden , waar we met plezier de huldigingen hebben gedaan. Tijdens het thema hebben we onder leiding van groep 7 heel goed getraind voor de sport die we onderzocht hadden. Elke keer weer werden er kinderen uit de klas gehaald die moesten trainen en wat vonden we het leuk, maar wat waren we ook moe daarna! Dank jullie wel groep 7! Jullie waren supertrainers! De trainers hebben ook gekeken naar wie het heel goed deden tijdens de trainingen en voor onze groep waren dat F, L en L. Zij hebben een gouden, zilveren of bronzen medaille gewonnen. Na de huldiging hebben we met elkaar ook het ‘Wilhelmus’ uit volle borst gezongen. Na de huldigingen zijn we ook naar de schaatsbaan in Rotterdam vertrokken. Het was een hele organisatie, maar wat hebben de kinderen genoten van het schaatsen! Kinderen die nog nooit geschaatst hadden hebben het achter een zeehond geoefend en konden schaatsen toen we weg gingen. Ook waren er kinderen die de 400 m baan een aantal keren geschaatst hebben. Echt heel knap! Zo hebben we dit thema op een hele leuke manier kunnen afsluiten. Iedereen die gereden heeft en geholpen heeft op de schaatsbaan nogmaals heel hartelijk bedankt! Het was reuze gezellig!

Bij de Olympische spelen woorden ook dopingcontroles gehouden. Hier zijn wij ook ingedoken en wij hebben zelf ook dopingcontroles gedaan bij de sporters uit onze groep. Zij kwamen een potje ‘urine’ (appelsap, water of citroensap) brengen en moesten dan bij de controle ook een aantal vragen beantwoorden en zich legitimeren. Het was wel heel spannend, want welke vloeistof was nu doping?! Er zijn een paar sporters door de mand gevallen en als straf mochten zij dan zogenaamd een week niet sporten. Voor de kinderen die de dopingcontrole deden was het leuk om te doen. Vooral als ze het strookje in de ‘urine’ mochten dopen wat dan verkleurde. Aan de hand van de verkleuring bepaalden ze dan welke vloeistof het was en of het fout of goed was.

Tijdens dit thema is ook onze nieuwe bibliotheek geopend. Wat is de bibliotheek prachtig geworden. We gaan er graag samen lezen. In de klas hebben we ook een speeddate gehouden met onze lievelingsboeken. Er was een buitenkring en een binnenkring. De binnenkring schoof steeds een plekje op en zo hebben we van heel veel kinderen gehoord wat hun lievelingsboek is en waarom dat zo is. Dit vonden de kinderen ook een hele leuke activiteit! ( zie ook de foto’s)

Al met al is dit een thema geweest waar we ontzettend veel van geleerd hebben. Van een heleboel sporten wisten we niks en nu kunnen we er over vertellen!

 

 

 

 

 

 

 

Thema ‘Olympische Winterspelen’

Na een welverdiende kerstvakantie zijn we begonnen met het nieuwe thema over de komende Olympische winterspelen! Dat is een hele uitdaging zowel voor de juf als de kinderen. We zijn begonnen met onze eigen ervaringsverhalen over een wintersport. Sommige kinderen hadden in de kerstvakantie geschaatst en konden daarover vertellen en anderen hadden wel eens geskied! Op dit moment zijn we een sport in tweetallen aan het onderzoeken. dat valt nog niet mee want sommige sporten zijn echt heel onbekend en het is moeilijk om daar iets over te vinden! Gelukkig hebben we nu een site gevonden waar filmpjes op staan over de verschillende sporten en daar halen we nu onze informatie vandaan. Ook hebben we teksten gelezen over het ontstaan van de Olympische winterspelen. Wist u dat het Olympisch vuur bedacht is door een Nederlander in 1928 toen de spelen in Amsterdam zijn gehouden? Daar waren we wel heel erg trots op toen we dat lazen! De kinderen van groep 7 en 8 gaan ons ook nog coachen bij de sport waar we op dit moment onderzoek naar doen. Met hen zullen we een echt trainingsprogramma gaan volgen! In de hal staat ons Holland Rainbow House waar de huldigingen straks zullen plaatsvinden.

15 Februari hopen we naar de schaatsbaan te gaan om dit thema af te sluiten! Dat wordt een hele happening!

Met rekenen zijn we bezig met de tafel van 10,5 en 3! Oefent u thuis ook mee?

Hier nog een aantal foto’s van onze Kerstviering die u niet mag missen!

Deze diashow vereist JavaScript.

 

 

 

Pietengym!

Deze diashow vereist JavaScript.

 

Thema’Wow, dat is lekker’

Na de herfstvakantie zijn we met het bovenstaande thema begonnen. We hebben een grafiek gemaakt aan de hand van onze pauzehapjes. Het blijkt toch wel dat wij echte zoetekauwen zijn! Hier hebben we ook over geschreven en bij onze recepten hebben we gekeken waar onze ingrediënten toch vandaan komen die we nodig hebben voor onze recepten. Ook hebben we hierbij aangegeven of het ging om een dierlijk of een plantaardig product. Toch nog wel lastig om dat aan te geven. Ook hebben we in ons Proeflaboratorium proefjes gedaan met smaak, geur, proeven en ook nog een proefje met een winegum in water en dansende rozijnen. Vraagt u maar na bij uw kind. Ze kunnen heel goed uitleggen wat ze geleerd hebben van deze proefjes. Op dit moment maken we ook de Sinterklaasfabriek in onze klas met een lopende band en een machine, want we gaan natuurlijk heerlijke pepernoten bakken voor de Sint. Wie weet bedenken we ook nog wel een nieuw recept voor een kruidnoot!

Met rekenen zijn we veel bezig met de tafels. We oefenen met de tafel van 2 door er over te zingen en spelletjes te doen. De tafel van 10 is ook langs gekomen en in de methode komt nu ook de tafel van 5 aan bod. Verder oefenen we met het automatiseren van de sommen onder de 10 op tempo. We lezen , schrijven en ook verkeer komt aan bod. U ziet dat we ontzettend hard aan het werk zijn en steeds meer leren!

Hieronder een foto impressie van het Proeflaboratorium!

Deze diashow vereist JavaScript.

 

 

 

 

 

 

 

Nieuws uit de bijengroep

De afgelopen tijd hebben we ontzettend veel beleefd! Het beeld was weg en we hebben hier echt onderzoek naar gedaan. We zijn aan het speuren geweest, hebben vragen bedacht voor de verdachten en dat ook geoefend in de spelhoek. Juf Elly en meester Glenn waren wel echt onze verdachten en zij zijn ook stevig aan de tand gevoeld. Gelukkig is het beeld weer terug gevonden en kon het aan juf van den Herik overhandigd worden tijdens het feest . Het beeld staat nu te pronken in de hal! En wat hebben we een leuk feest gehad! Alle lof voor de groepen 6,7 en 8 die dit allemaal geregeld hebben samen met de ouders van de ouderraad! De patat was ook wel heel lekker tussen de middag! Tussendoor hebben we ook nog een excursie naar het Donckse bos gehad. Wat hebben we veel gedaan, gehoord en gezien! Er waren mensen die ons verteld hebben over alles wat we in het bos zagen, maar ook van de imker hebben we veel geleerd. Kijkt u maar de foto’s dan ziet u hoe leuk het allemaal was! En natuurlijk hebben we op school ook nog het één en ander gedaan. We zijn bezig met de tafel van 2 en de sommen onder de 10 moeten we nu toch wel heel snel kunnen maken. Elke week hebben we een dictee en natuurlijk schrijven en onderzoeken we heel veel over ons thema. Na de herfstvakantie zijn we met ons nieuwe thema ‘Wow, dat is lekker’ begonnen, maar daarover de volgende keer meer!

Deze diashow vereist JavaScript.

 

Hieronder leest u alle nieuwtjes uit groep 4.

Thema feest

We zijn begonnen met het thema ‘Waar is dat feestje?’ In Oktober hebben we echt het jubileumfeest van  ‘De Regenboog’. Bij een feest hoort natuurlijk een cadeau. We hebben eerst ontwerpen gemaakt voor ons beeld en daarna hebben we van 3 ontwerpen een stukje gekozen en dat is ons beeld voor het feest geworden. Wat hebben we er hard aan gewerkt! Ook kinderen uit groep 4/5 en groep 5 hebben meegedaan. Het is echt super mooi geworden! Maar helaas……… het beeld is ineens verdwenen! We weten echt niet waar het is. In de groep hebben we nu een echt detectivebureau, want we willen het beeld zelf opsporen. In de klas stond ook een voetafdruk, dus alle schoenen worden nu goed in de gaten gehouden. We hopen natuurlijk dat we het beeld op tijd vinden voor het feest!

Ook hebben we onderzoek gedaan naar verschillende feesten en daarover gepresenteerd aan elkaar. We weten nu wat het Luilakfeest is. We hebben van de volgende feesten: Oud en Nieuw, Moederdag, Dierendag, Sint Maarten en 1 April onderzocht hoe ze ontstaan zijn. Dan ontdekken we wel bijzondere dingen!

De foto’s hieronder geven een impressie van de afgelopen weken!

Deze diashow vereist JavaScript.